Fungerar

Jag vet hur vården fungerar i mångt och mycket. Tror jag i alla fall. Vill tro att jag vet. 

Idag var jag på vårdcentralen, berättade om hur jag mår, hur jag känner. Gråtandes. 

Jag tänkte väl att jag blir sjukskriven ett tag. För jag mår så dåligt. 
Men nej. 
Trots att jag för en gång skull öppna upp mig. Sa som det var. Gråtandes. 

Men nej. Det bästa är att jobba. 
Jobba med oro. Varifrån kommer oron? Av stress. Varifrån kommer stressen? Av jobbet. 
Men oron ska man kämpa emot. Utsätta sig för. Trots att bena nästintill viker. Trots att tårarna faller. 

Jag vet hur vården fungerar. Man kan inte begära en sjukskrivning. Men när alla runt omkring anser att den bästa medicin är vila, då undrar man. 
Någon man lever med, någon man arbetar med, en syster, en vän, alla säger va hemma 
men en person man träffat en halvtimme säger det är det bästa att jobba 
Ja, då funderar man. Funderar på hur vården fungerar. 
Vad krävs för att vara klassad som utarbetad? Hjärntrött? Om jag själv inte kan förklara riktigt när jag sitter där på vårdcentralen, om orden blir fel i en stund, så drar personalen egna slutsatser, istället för att lyssna. Och kanske sjukskriva en i en vecka?! 
Jag menar inte att jag ska hemma i ett halvår. Jag vill bara vila lite. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback