Ärlighet på ett ärligt sätt

Vad jag önskar ibland att jag kunde vara helt ärlig. Framför allt mot mig själv. 

Jag får då och då, eller ganska ofta, höra att jag är stark. Att jag klarar allt. Eller typ allt i alla fall. 
Jag bryter inte i hop utan går vidare genom livet glad i hågen och visslar en trudelutt. Typish. 

Är sanningen så? Glad?! Jag? 
Ja, kanske utåt. Men är jag ärlig? Ärlig mot min omgivning. Mot mig själv. 

Jag brukar alltid säga när frågan kommer; "vaddå då? ska jag lägga mig ner i en liten boll och gråta? Vad blir bättre av det!?" 

Och nej, inget blir väl bättre av att gråta. Skrika. Vara arg och ledsen. 
Men hur är ärligheten? 
Borde jag krypa i hop? När det blir svårt att andas. När rummet krymper och när hela huvudet snurrar. 
Varför ska man vara stark då? 
Samtidigt, varför ska man vara ärlig och säga allt, hur man mår? Blir allt bätte då? Blir det lättare att andas om man är ärlig? 

Jag vet inte. Vissa skulle säkert svara ja. Att det faktiskt blir lättare. 

Men jag gillar inte idén om att visa sig svag. Vilket visserligen är väldigt märkligt eftersom jag tycker att alla andra gärna kan gråta. Visa känslor öppet och lägga sig ner ett tag. 
För andra är det helt ok att vara totalt ärliga. Mot mig, mot andra och mot sig själva. 

Men inte när det kommer till mig. När det kommer till mig reser jag mig varje morgon. Även om jag inte sovit. Jag borstar tänderna, kokar kaffe, väcker sonen och tänker; idag blir det bättre. Jag går till bilen, lämnar sonen, ler mot personalen och jag kör till jobbet. 
Jag hälsar på alla och säger som i ett mantra: " allt är bra! nu kör vi!" 
Jag kör hela dagen, känner mig oftast otillräcklig och hinner inte det jag vill hinna. 
Jag åker hem och lagar mat och jag tvättar och städar. Jag kastar ur linserna samtidigt som jag borstar tänderna och hoppas så innerligt att jag ska sova mer än fem timmar. 

Ärlighet. Vilken komplexitet. Vilken soppa helt enkelt. Ärlighet. Vilken dröm. Eller? 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback