Vilket drev

Det snackas mycket om drev nu. 
Om de som startar drevet och vem som hänger på. Vem som går emot och det backas åt höger och vänster. 
Jag är dålig på drev. 
Jag har aldrig startat ett drev och jag har aldrig hängt med i något drev. 
I alla fall inte medvetet. 

Och den som startar ett drev, blir inte den oftast utsatt för ett ännu större drev?! 

Nu tycker jag inte att Elaine har startat något drev. Hon skrev, som många andra gjorde, att hon inte förstod hur en låt som dr cool kunde släppas på Spotify. 
Hon var saklig och hon som själv blivit utsatt berättade mer om hennes syn på det hela. Hon startade egentligen inget drev. Inte mer än någon annan, men hon fick ta smällen. 
Kanske för att hon kunde formulera sig rätt, kanske för att hon är ett offer. 

Och vem är det som är utsatt för det största drevet nu? 
Elaine, denna kvinna, som har varit en liten liten flicka. En flicka som fick uppleva saker inget barn ska få uppleva. En flicka som överlevde. 
Det finns flickor , och pojkar, som fortfarande upplever saker de inte ska behöva uppleva. Hur kan man säga till dessa små ögon att låten är ett skämt? 
Hur försvarar man detta med att man ska läsa mellan raderna och att man ska skratta? 
Barnen som lider, barnen som kanske inte överlever? Är det roligt?! 

Jag är glad att jag inte är med i något drev. Glad att jag inte deltar i drev på några nivåer. 

Jag är glad att jag har en som som förstår att hand kropp är hans. Jag ska skydda honom allt jag kan mot att höra hemska låtar, och träffa hemska människor. Jag ska göra allt jag kan för att han ska känna sig trygg. 

Jag är glad att jag jobbar för en barnrättsorganisation som ser till barnens bästa. Som inte skrattar åt vad någon kallar skömt. Som tar barn på allvar. 

Jag önskar bara att jag kunde göra mer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback