Kampen

Elias har fått någon envis infektion i tån. 
Hur gör alla andra? 
Jag får inte i honom antibiotikan. Inte alls. 
Han spottar, fräser, hulkar och gråter. Gråten är det minsta problemet. 
Den har man som förälder lärt sig att ta sig över. Många gånger fälls det krokodiltårar till höger och vänster, så det kan man förbise. 
Men när han spottar ut den?! 
När han kräks kan man ju inte hålla för munnen och säga åt honom att svälja! 

Någon forskning som mamma hade läst där man jämfört amerikansk uppfostran mot svenska, hade visat att svenskarna förklarar mer för barnen. 
"Nu ska du ta denna så bakterierna inte finns kvar, och om du inte tar den så kommer det bli värre och då kanske du blir väldigt sjuk! Det förstår du va?" 
(och barnet nickar och tar fromt medicinen) 
Amerikanska föräldrar kör den lite (vad vi svenskar kanske tycker) den lite hårdare stilen
"Här får du! Svälj!" 
Och barnet sväljer och inget mer med det. 

Jag har provat bägge. Jag har nästintill argt tittat på honom och sagt; Ta nu bara och svälj! 
Och jag har förklarat hela bilden, med de onda bakterierna och hur penicillinet är det enda som tar bort dom, och vad alternativet kan vara. 
Vi har ringt till mormor på facetime, och jag har skickat hem kompisar. Jag har mutat med godis, men inget INGET fungerar!! 

Jag står emot tårar, men när han börjar sätta i gång som han gjorde när vi var på sjukhuset, då blir jag ledsen. Väldigt ledsen. 
Då kan jag inte tvinga honom. 
Eller jag vet inte hur jag tvinga honom i alla fall visserligen... 

Hur gör folk?! Hur får man barnen att ta medicin? 

(null)

Tidigare i dag, ovetandes om att kvällen skulle bli allt annat än trevlig. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback