Förstå

Förr i tiden, när jag var ung, förstod jag skämt, ironi och sarkasm. 
Jag var nog ganska sarkastisk och ironisk själv med. 

Jag kanske inte tog orden så ordagrannt och jag kanske inte brydde mig så mycket vad folk tyckte och tänkte. Om mig, eller om något annat. 

Det kanske är så att vara ung? 

Och nu är man gammal och grå. En riktig torrboll som mamma hade sagt. Som inte fattar nåt. 

Jag förstår inte längre. 
Om folk säger en sak och sen menar något annat, hur ska jag veta?! Eller säger de sanningen? 
Jag tar allt på stort stort allvar. För stort allvar. Och mig själv på alldeles för stort allvar!! 
Jag försöker läsa mellan rader som inte finns. Jag överanalyserar allt. Då menar jag allt. 
Jag själv kan inte skämta längre. 

Ungdomar, tänk på detta. En dag blir ni gamla och grå, riktiga torrbollar, som inte förstår något alls. Så skratta och skämta medan ni kan! Passa på, för man vet inte när det helt plösligt inte finns kvar. 
Den där fruktansvärt roliga ironiska, skämtsamma, sarkastisk personen. 
Och ni kommer sakna den.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback