Alla kan inte lyckas

När man lyssnar på sommarpratarna får man många tankar och funderingar. Man får även skratta och ibland gråta.
 
I dag på vägen till jobbet lyssnade jag på Jenny Strömstedt, och jag minns egentligen inte vad hon sa som fick mig att tänka på det där med att lyckas.
Jag kanske bara tänkte att jag tycker om henne, att jag tycker att hon har lyckats. De flesta vet vem hon är, hon har gjort en karriär.
 
Vem är det som lyckas? Och vad innebär det att lyckas?
 
Jag tycker ibland att jag inte har lyckats, inte alls. Om jag dör är det ingen som kommer sakna mig (ok, min familj får jag hoppas gör det) Det kommer inte stå på löpet att Fru Hägg är död, mysikskt eller omystiskt. Ingen folk sorg, ingen som säger att de minns mig för något stort, eller litet för del delen heller. Jag lämnar inga fotspår.
Jag har inte uppfunnit något, jag har inte skrivit någon bok.
Jag har bara levt.
 
Fast jag har ju lyckats, jag har hittat en man som älskar mig, jag har en son som är fantastisk. Jag har arbetat mig upp till en position som man oftast behöver plugga till. Jag har lyckats prestera på de flesta jobb, på ett oerhört bra sätt.
Jag fick bli vice ordförande och jag har vunnit novelltävlingar.
 
Alla kan inte lyckas på samma sätt, alla kan inte bli något så stort så att det står på löpet om man dör. Alla kan inte vinna OS och VM. Alla kan inte bli VD eller äga sitt eget företag.
Men för den saken skulle betyder det inte att man är misslyckad. Eller att man inte har lyckats.
 
Alla kan lyckas, alla bör vara stolta över den man är. Man har lyckats med sig själv.
 
Och det är väl just det, det är oftast andra som säger om man har lyckats eller inte. Det är andra som skriver om en, andra som bedömmer.
 
Jag tänker väldigt ofta på vad jag skulle säga om jag vore sommarpratare, om jag hade lyckats så pass mycket, om någon annan tyckte att jag var så lyckad) så att de valde mig som sommarpratare.
Jag skulle prata just om det, att bli lyckad. Att känna sig lyckad oberoende av vad någon annan sa.
 
Och så skulle jag spela en massa bra musik. Thin Lizzy- Dancing in the moonlight, Bananarama- Love in first degree, Bill Withers- Lovely day och mycket mer!
Musik som får mig att må bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback